Stávka, či nestávka

Jak víme, probíhá v Ostravě stávka řidičů a zaměstnanců DPMO za zvýšení platů o 5 %. Měli jsme možnost číst různé příspěvky k této akci, kde značná část diskutujících byla negativní k této stávce. Jelikož ze své praxe víme, jak se dá manipulovat mládež a lidé, kteří nemají dostatek životních zkušeností, vyberou se tzv. placení diskutující, kteří se na tuto skupinu zaměří. Nějak ale tito příspěvkáři zapomněli, že i občané chodí do práce, musejí se postarat o malé děti do školky či škol. A to jsou ti občané, kteří odvádějí daně, z kterých je dobře placeno vedení magistrátu či vedení DPMO, i dozorčí rada ze zastupitelů.

Nechceme poučovat odbory, jak stávku zorganizovaly, ale chceme vyzvednout, že jsou první v Ostravě. Přitom byli vstřícní a posunuli termín stávky o jeden den, aby mohla proběhnout sportovní akce Zlatá tretra. A zde si myslíme, že to byla první chyba v jejich vstřícnosti. Zde by tato stávka byla mnohem více medializovaná a lidé by se více dověděli o jejich neúspěšném jednání s vedením města či DPMO. Kolik bylo dáno slibů, které se nikdy nesplnily. Pan Mgr. Komárek pracoval jako opoziční zastupitel ve finančním výboru ZMO dvě funkční období, tak měl možnost poznat, kolik slibů bylo dáno a jak byly plněny.

Je taktéž paradoxem, že bývalá předsedkyně odborů, nyní ředitelka lidských zdrojů, se těchto řidičů a zaměstnanců nezastala. Jako člen vedení byla zřejmě proti stávce, že nejsou peníze, což jsme slyšeli za totality a i dnes celých 22 let po „sametové revoluci“.

Co na to koalice ČSSD a ODS, která je zde několik funkčních období. Co tomu říká primátor, člen stínové vlády, nebo případně pan hejtman, když nedávno zdražovalo jízdné. Proč populistická gesta, že v době smogu je jízdné zdarma místo toho, aby řešili životní podmínky ovzduší s těmi, kteří ho znečišťují; či řešení případů vandalství v dopravních prostředcích a řádná kontrola „všech“ cestujících.

Kromě toho část řidičů, kteří se stávky nezúčastní – budou dostatečně odpočinuti a zajistí se bezpečnost dopravy lidí? Jak chce na to reagovat pověřený pracovník bezpečnosti práce či inspektorát práce v Ostravě. Kdo potom bude zodpovědný za zranění či smrt cestujících a kdo pak zaplatí škody. Řešit to stávkokazi jiných dopravních podniků, brigádníků či důchodců, není žádné řešení.

Řešením je jednat a ne pouze slibovat. Uvědomme si, občané, že se to týká každého z nás, že sliby nám dávají vlády již více jak 20 let.

Proto podporujeme tuto legitimní stávku a věříme, že ji dotáhnou do zdárného konce. Věříme odborům, že se jim podaří přesvědčit i stávkokazy, za které v podstatě bojují.  Jako občané Ostravy s tím nemáme problém, protože tito lidé nám ukazují cestu a stávku schvalujeme.

Je třeba přesvědčit i maturanty, kterým přejeme úspěšné vykonání maturitní zkoušky, a ať si uvědomí, že se jich to bude týkat hned či po prázdninách, kdy budou mít problémy s hledáním práce či slušně placené práce, anebo budou chtít dělat řidiče DPMO za tyto peníze!

Za krajský výbor Dělnické strany sociální spravedlnosti MSK:

Mgr. Václav Komárek – předseda

Iveta Machová – tajemník